Helyreállítás Magyarországi Pártja


 

Habena Imperium Coniunctio Spes Obsisto Sepelio

Habena
Kormányozni
Imperium
Uralkodni
Coniunctio
Egyesíteni
Spes
Reményt adni
Obsisto
Szembeszállni
Sepelio
Végetvetni

 

 

"Bevallom, mint TGM a társadalmi felelősséggel és érzékenységgel, magam viszont az állami gondoskodásba, a dolgozó nép okos gyülekezete (király, vezér, igaz magyarok, tökmindegy) bölcsességébe vetett hittel, a kollektivizmussal és tekintélyelvvel csúsztatom össze a baloldaliságot. Kétségtelen, ezeket az értékeket (vagy miket) egy Hitler Adolf nevű versenyző is osztotta." "Hagyjuk már ezt a jobb-bal cezúrát. Nincs benne, a jóléti társadalom szükségességének felismerése óta, semmi tartalom. Szabadság és a jólét lehetősége vagy szolgaság és biztos hanyatlás. Ez a választék."

Ezeket Iványi Gyurinak az ÉS-ben megjelent cikkéből ollóztam. Látszólag tökéletesen egybecseng azzal, amit mi - konkrétan én, lassan negyedik éve - mondunk. Némileg egybecseng vele TGM maga is, Bajnai is, sőt, Isten bocsássa meg nekem, a Fidesz, azaz Orbán mondókájának egyes részei is. Ha a Naplót valaki megnézi, az ott található, jóval a Fidesz hatalomrajutása előtt keletkezett program felületesen elolvasva és értve szó szerint megegyezik azzal, ami lényegében itt az elmúlt lassan két és fél évben történt. Talán abból is ollózták (van alap erre a feltételezésre, lásd A hamis fáraó, szintén portálon). Még Bencsik is írt nekem anno, hogy miért nem fogom be a számat, hiszen ugyanazt akarjuk. Pedig dehogy akarjuk ugyanazt. Mint ahogy a most idézettekkel való egyezés is csak némely szavak egyezése.

Régebben azt mondtam - és talán ma is azt mondom -, hogy minden ember gondolkodásához a lelkén keresztül visz az út. Ez egyfajta zárnak tekinthető, amit EGYETLEN kulcs nyit. Hogy miért épp az az egyetlen kulcs, ez a pszichológia dolga, nem fogok és nem is kell belekontárkodni. Elég, ha ismerjük annak a kulcsnak a formáját. Vallási példával élve Pál apostolnál, aki soha életében nem találkozott Krisztussal, ez a kulcs a krisztocentrikus világnézet volt, háttérben az evangélium univerzitásával, még jobban háttérben azzal, hogy bár nem volt az embertestben élő Krisztus követője, ő maga ugyanolyan apostol, mint Krisztus kiválasztott tanítványai, s hogy mi van ennek a hátterében, tudatos számítás, öntudatlan ráérzés, valamilyen kisebbrendűségi érzés kompenzálása, az legfeljebb érdekesség, a lényegen nem változtat.

Iványi Gyurinál ez a kulcs a (lehető legkevesebbet korlátozott) szabad versenyes kapitalizmusba és önszabályozó piacgazdaságba vetett hit. Egy teljességgel mechanikus szemlélet, (nála) némileg megfűszerezve a ki nem mondott, sőt talán tagadott, szellemében mégis valahogy jelenlévő Istennel: Deus ex machina, a szó eredeti értelmében. Tiszta idealizmus, akkor is, ha nem azt a nyelvet használja. Akkor nem volna az, ha olyan kifejezések, mint "szabadság", "jólét", "szolgaság", "hanyatlás" még mutatóban sem szerepelnének a szótárában. De szerepelnek. Leírtam már, de nem mindenki emlékszik vagy olvasta, ezért leírom megint. Idestova húsz éve a Bükkben vendégeskedtem buddhista ismerőseimnél (akik aztán a Tan Kapuja Buddhista Főiskolát - ma talán egyetem, de ma már cipészegyetem is van lassan, úgyhogy lényegtelen - is megalapították). Az a barátnőm, akivel lementünk, magát materialistának vallotta, így nagyon megörültek neki, és beszélgetni kezdtek vele. Fél óra vitatkozás után az egyik ember legyintett, felállt, és kiment pisilni. Amikor visszajött, ránézett a lányra, és azt mondta: "Nem is vagy te igazi materialista. Már-már azt gondoltam, nincs olyan, de most kint mégis találtam egyet: a macskát. Folytattam vele a beszélgetést, amit itt bent elkezdtünk, elmondtam az érveimet, de a füle botját se mozgatta. A füle botját se. Na, ilyen az igazi, hithű materialista."

A liberális, és/vagy materialista VALLÁS lényege a JÓLÉT. Abból is a testi, avagy materiális jólét, amelyből minden további jólétnek következnie kellene. A jólét, mint cél. Már itt gondban vagyunk, mert mekkora jólét? Tegyük fel, hogy akkora, amekkorában az embereknek nincsenek anyagi gondjai. Senkinek nincsenek? Ezt Gyuri sem mondja, hanem így fogalmaz: a jólét LEHETŐSÉGE. Nade akkor mégis a jólét a cél, azzal a megszorítással, hogy ezt a jólétet egyedül a szabad piacgazdaság képes biztosítani. Mert más eddig a történelemben nem biztosította. Nem-e? Nem voltak jobb időszakok egy mondjuk királyságban, vagy a császárkori Rómában, teszem azt Augustus alatt? Dehogynem voltak, csak ez a jólét nem volt általános. Akkor a szabad piacgazdaságokban általános a jólét? Már hogy lenne az? De sokkal több ember él emberhez méltó anyagi színvonalon, lehetne mondani, ha igaz volna. Ugyanis Kádár Magyarországán is sokan éltek így, sokkal többen, mint az elmúlt huszonkét évben bármikor, Tito Jugoszláviájáról nem is beszélve, azzal a kis szépséghibával, hogy azok...nos, azok DIKTATÚRÁK voltak. Szabadságról szó sem volt. Illetve, csak szó volt róla.

Mi a szabadság? A korlátok felismerése. Spinoza megfogalmazásában a felismert szükségszerűség. Schopenhauer azt mondta a szabad akaratról, hogy az annyi, mint hogy szabad akarni. Korlátok vannak. Ha akarjuk, ha nem, vannak. A korlátok nem materiálisak. Magukban nem érzékelhetők. Még a természeti törvények sem kényszerítenek, csak LEÍRNAK. Leírják, mi fog történni, ha ez és ez fennáll. Persze, csak nagy valószínűséggel, de ez a mi gyarlóságunk. Vagy - vallásosak számára - Isten mindenhatósága. Nem tudunk mit kezdeni velük, csak tudomásul tudjuk őket venni. És, mindenekelőtt, fel tudjuk őket ismerni. Mert ez így működik, mondta egyszer valaki arra a bármivel kapcsolatos kérdésemre, hogy "miért?". A szabadság tehát az az állapot, amelyben az egyes ember lehetőségei a lehető legnagyobb mértékben megközelítik az adott - társadalmi, gazdasági - felépítmény adta kereteket. Ez a felépítmény pedig akkor biztosítja a lehető legnagyobb szabadságot, ha a lehető legjobban megközelíti az emberek természetes együttélési formáját. Vagy - ismét vallásosaknak - az ember számára elrendelt együttélési formát. Amely egyben meghatározza a közös gazdálkodás formáját vagy formáit is. És nem fordítva.

Pedig milyen egyszerű volna, ha nem így volna. Csakhát, az örökbecsű mondást idézve, ha a nagypapámnak pinája volna, akkor a nagymamám volna.

 

2012.11.06.

 

Who knows, who cares for me?

A mi igazságunk nem a jobboldal vagy a baloldal igazsága!

 

 

A mi igazságunk, a PRÉDA igazsága!

"Viribus unitis" egyesült erővel

Politika-társadalom-ember | A hazugság messze eljuttat, de vissza sohasem. (közmondás)

Vallás-hit-filozófia | "Csak egy hősiesség van a világon: olyannak látjuk a világot, amilyen és szeretjük." (Romain Rolland)

Élet-lélek-gondolat | Amit nem fog kezed, szád hiába várja. (közmondás)

Írások

Kommentek:

Archív-írások 1